محل لوگو

ویروس-و-برنامه-های-مخرب


ویروس-و-برنامه-های-مخرب

نام فایل : ویروس-و-برنامه-های-مخرب

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 15

حجم : 55 کیلوبایت


1-آشنايي با برنامه هاي مخرب
هنگامي كه در سال 1984 براي اولين بار در مقالات علمي، امكان وجود ويروس مطرح شد، هيچ كس آن را جدي نگرفت. اما طولي نكشيد كه اولين ويروس پا به عرصه وجود گذاشت. در آن زمان نيز عده انگشت شماري خطر آن را درك كردند. برخي حتي نمي دانستند كه آيا ويروس به طور اتفاقي رخ مي دهد يا آن را مي نويسند. يك يا دو متخصص، از اين حد نيز فراتر رفتند و توليد ويروس را كاملاً انكار كردند. اما امروزه، مي بينيم كه مراكز رايانه اي پر از ويروسهاي گوناگون است و تعداد آنها پي در پي افزايش مي يابد.
در سالهاي 1980، رايانه هاي بزرگ به صورت چند برنامه اي كار مي كردند. هر كاربر مي توانست برنامه هاي خود را به رايانه بسپارد و منتظر بماند تا اجرا و خروجي آن آماده شود. در بعداز ظهر يك روز جمعه، يك برنامه ساز برنامه الي را به عنوان بازرس اجرا كرد. كار برنامه آزمايش سيستم بود. بدين صورت كه اگر برنامه ديگري در حال اجرا است، آن را از سيستم حذف كند و در غير اين صورت، خود به صف ورودي برود و منتظر بماند. پس از اين كه برنامه بازرس تمام شد، برنامه ساز مي توانست كار اصلي خود را به سيستم بفرستد و بلافاصله خروجي را دريافت كند. زيرا بازرس تمام برنامه ها را از سيستم حذف كرده بود. متأسفانه، وجود يك اشكال كوچك در برنامه بازرس باعث شد كه برنامه پي در پي خود را تكثير و در صف وارد كند. درنتيجه، پس از چند ثانيه، هزاران نسخه از آن در صف ورودي توليد شد.
برحسب اين كه چه تعريفي براي ويروس ارايه مي دهيم، مي توانيم برنامه بازرس را يك ويروس رايانه اي بناميم. بنابراين، مي بينيم كه ويروس مسئله‌أي جديد نيست و توليد آن نيز مشكل نيست.
اولين ويروسها، تصاوير گرافيكي و يا پيغامهايي را بر روي صفحه نمايش نشان مي دادند. اما بيشتر ويروسهاي امروزي مخرب هستند. متأسفانه، ويروسهاي رايانه اي در ده سال اخير خسارات بي شماري را به سيستمهاي رايانه اي وارد ساخته اند. يكي از اين خسارات، از بين رفتن اطلاعات باارزش است. البته اين ضرر در مقابل وقت هزينه اي كه براي تهيه برنامه هاي ضد ويروس و نصب آنها مصرف مي شود، ناچيز است. حتي ويروسهاي بي خطري كه يك پيغام ساده نشان مي دهند، يا يك قطعه موسيقي كوتاه مي نوازند نيز وقت پردازنده و فضاي حافظه را براي تكثير مصرف مي كنند. به علاوه، براي كشف و پيشگيري از آنها بايد ضدويروس تهيه گردد. درنتيجه، آنها نيز باعث اتلاف وقت و هزينه مي شوند.
ويروس تنها برنامه رايانه اي مخرب نيست. بلكه برنامه هاي مخرب نيز وجود دارد. از آن جمله، اسب تروا،‌‌‌ بمب منطقي و كرم را مي توان نام برد.
اسب تروا: اسب تروا، برنامه اي است كه كارهايي را انجام مي دهد كه در مستنداتش ذكر نشده است. معمولاً اين كارها زيان آور نيز هستند. براي مثال، هنگامي كه كاربر مي خواهد و با سيستم كار كند، يك برنامه
Login
تقلبي، شماره حساب و كلمه عبور را از كاربر گرفته تا اجازه ورود به سيستم و كار با آن را صادر نمايد. اما پس از فهميدن شماره حساب و كلمه عبور، اطلاعات كاربر را دستكاري مي كند. به عنوان مثالي ديگر، فرض كنيد برنامه اي وجود دارد كه بايد فشرده سازي اطلاعات را انجام دهد. اما در حقيقت، هر پرونده اي را كه به آن اعلام مي كنند، از روي ديسك حذف مي كند. نمونه اي از يك اسب تروا در شكل 1-4 نشان داده شده است.
a:
copy CON a:horse.bat
y
cls
del [Ctrl]-z
شكل 1-4- يك نمونه اسب تروا
اگر پرونده
horse.bat
را با توجه به شكل 1-4 توليد كنيم و شخص علاقه‌مندي از روي كنجكاوي فرمان
horse
را اجرا نمايد، تمام پرونده هاي موجود در ديسك
A
حذف خواهند شد.
معمولاً برنامه اسب بايد به طور خودكار اجرا شود و به سيستم آسيب برساند. براي مثال، يك فرمان
type
...


مبلغ قابل پرداخت 25,900 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۹ خرداد ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 94

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما