محل لوگو

ورزش-و-آرتروز-13-ص


ورزش-و-آرتروز-13-ص

نام فایل : ورزش-و-آرتروز-13-ص

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 11

حجم : 44 کیلوبایت


ورزش و آرتروز
آرتروز شايعترين بيماري مفصلي در انسان است . در کشورهاي توسعه يافته ، التهاب مفصل زانو علت ناتواني طولاني مدت در سالمندان به شمار مي رود .
× سن قوي ترين عامل خطر زا جهت ايجاد بيماري است . در يک تحقيق بعمل آمده تنها ۲٪ زنان زير ۴۵ سال دچار آرتروز بودند ولي ميزان شيوع در زنان بالاي ۴۵ تا ۶۴ سال ۳۰٪ و بالاي ۶۵ سال ۶۸٪ بوده است .
× ضربه هاي شديد و استفاده مکرر از مفاصل نيز از عوامل خطرزاي مهمي براي آرتروز محسوب مي شوند . الگوهاي درگيري مفاصل تحت تأثير اضافه بار تحميل شده بر مفاصل در اثر مشاغل يا سرگرمي ها مي باشد . براي مثال :
×آرتروز مچ پا در بالرين ها ، آرنج و مفصل کف دستي – انگشتان درشت پرتاب کننده هاي توپ بيسبال ، شايع است در حاليکه در افراد عادي آرتروز هيچ يک از مفاصل فوق شايع نيست .
×فعاليت هاي شغلي از جمله مشاغل کارگرداني که با متد دستي سر و کار دارند ،
×کارگران نخ ريسي ، کشتي سازي و کارگران معادن زغالسنگ مي تواند موجب آرتروز در مفاصل خاصي شود .
×چاقي عامل خطرزايي براي آرتروز زانو و دست محسوب مي شود و طبق بررسي هاي بعمل آمده کاهش وزني معادل ۵ کيلوگرم شانس پيدايش آرتروز علامت دار زانو را تا ۵۰ ٪ کاهش مي دهد .
بيشتر محققان بر اين باورند که اولين تغييرات بيماري از غضروف شروع مي شود ؛
غضروف مفصل دو عملکرد اساسي در مفصل دارد :
×اول آنکه سطحي فراهم مي آورد که به طور چشمگيري صاف بوده ، فشارهاي وارده را تحمل مي کند و بدين نحو با حرکت مفصل استخوانها براحتي روي يکديگر مي لغزند و در اثر نرم کنندگي مايع داخل مفصل ضريب اصطکاک ناشي عضروف بر غضروف ديگر ، ۱۵ بار کمتر از لغزش دو قطعه يخ بر روي يکديگر است !
× دومين عملکرد عضروف مفصلي آن است که از تمرکز فشارها و در نتيجه خرد شدن استخوان حين تحمل فشار جلوگيري مي کند . هر گاه ساختار بيولوژيک عضروف مفصلي و استخوان غير طبيعي شود و يا اينکه فشار بيش از حد بر مفصل وارد شود . آرتروز پديد مي آيد .
درد مفصلي در آرتروز به صورت درد عمقي و در ناحيه مشخص در مفصل درگير بوده و با حرکت مفصل تشديد و با استراحت تسکين مي يابد .
در صورتي که بيماري پيشرفته باشد ، درد دائمي بوده و گاهي خواب فرد را مختل مي کند . خشکي مفصل پس از برخاستن از بستر يا پس از مدتي فعاليت ( مثلاً رانندگي ) ممکن است بارز باشد . اما معمولاً کمتر از ۲۰ دقيقه طول مي کشد . علائم ديگر مانند تب ، بي حالي ، کاهش وزن و غيره به همراه اين بيماري وجود ندارد . ممکن است پزشک در معاينه متوجه تورم استخوان يا بافت نرم اطراف مفصل ، تغيير شکل و مختصري در زندگي مفصل شود . با توجه به علائم ، پزشک درخواست عکس راديولوژي و آزمايشات مي کند و بيماري را تشخيص مي دهد .
هدف از درمان آرتروز :
× کاهش درد
× حفظ تحرک
× به حداقل رساندن ناتواني مفصل در افراد مي باشد .
کاهش فشار وارده بر مفصل از طريق :
× پرهيز از ايستادن طولاني ، زانو زدن ، چمباتمه زدن
× کاهش وزن
× استراحت
× استفاده از عصا و غيره از درمانهاي غير دارويي محسوب مي شود .
استفاده از داروها و جراحي ارتوپدي در موارد شديدتر در نظر گرفته مي شود .
ورزش جزء حياتي از درمان آرتروز به شمار مي آيد و علاوه بر اينکه از خشکي مفاصل جلوگيري مي کند به تقويت عضلات اطراف مفاصل نيز کمک مي کند . همچنين فرد بيمار با انجام تمرينات ورزشي مناسب احساس نشاط و شادابي کرده ، انرژي کلي بدن بهبود مي يابد .
...


مبلغ قابل پرداخت 25,900 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۹ خرداد ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 90

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما