محل لوگو

هاپلوئيدي-در-اصلاح-نباتات-2-ص


هاپلوئيدي-در-اصلاح-نباتات-2-ص

نام فایل : هاپلوئيدي-در-اصلاح-نباتات-2-ص

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 2

حجم : 43 کیلوبایت


دانشگاه آزاد اسلامي واحد ميانه
گروه مهندسي كشاورزي – زراعت و اصلاح نباتات
هاپلوئيدي در اصلاح نباتات
استاد راهنما:
جناب آقاي مهندس مرادي
ارائه دهنده:
محيا انصاري جويني
پاييز 82
Haploid in plant breeding
چكيده:
با افزايش تصاعدي جمعيت و محدود بودن نواحي قابل كشت، اصلاح كنندگان نبات در جستجوي توليد نباتات زراعي با ويژگي هاي مطلوب درمدت زمان كوتاه مي باشند و راههاي عمده اي را براي رسيدن به اين دو هدف در پيش مي گيرند. يكي از اين روشهاي اصلاح نباتات، روش توليد گياهان هاپلوئيدي مي باشد.
گياهان هاپلوئيد،
n
كروموزومي بوده كه پس از مضاعف سازي و تبديل شدن به دابلدهاپلوئيد، كاملاً هموزيگوس خواهند بود، در نتيجه پوشانده شدن اثر آللهاي مغلوب توسط آللهاي غالب وجود نخواهد داشت. همچنين با اين روشها مي توان در حداقل زمان ممكن، به لاين خالص كاملاً هموزيكس دست يافت. اخيراً استفاده مهمي كه از هاپلوئيدها مي شود به كارگيري آنها درمطالعات ژنتيكي است و براي اعمال موتاسيون و انتقال ژن بسيار، ايده آل هستند.
اين گياهان واجد يكسري كروموزوم، به طور خودبخوذي از طريق بكرزايي (جنين حاصل از تخم تفريخ نشده)، آپوگامي‌(جنين حاصل از سلولهاي متقاطر يا همراه) و سمي گامي (تقسيم مستقل اما همزمان هسته زايشي و هسته تخمزا درسلول تخم )، ايجاد مي گردند
از روشهاي توليد گياهان هاپلوئيدمي توان به دورگ گيري بين گونه اي (حذف كروموزوم)‌ماده زايي ( القاي بكرزائي تخمك و تخمدان )، نرزايي (نمو ميكروسپور شامل كشت گل آذين، كشت بساك و كشت ميكروسپورهاي جدا شده) و استفاده از ژن ايجادكننده هاپلوئيدي اشاره كرد.
از بين روشهاي فوق الذكر، سه روش حذف كروموزوم، كشت بساك و كشت ميكروسپورهاي جدا شده از اهميت بسزايي برخوردار بوده و بيش از ساير متدها كارآيي دارند.
درمورد حذف كروموزوم، پس از دورگ گيري دو گونه، كروموزومهاي پايه نر درابتداي نمو جنين حذف مي گردند كه نياز به مرحله نجات جنين به عدم تشكيل آندوسپرم داشته و در نهايت گياهچه هاپلوئيد توليد مي گردد.
.
كشت بساك، كشت ميكروسپورها به همراه و درون كيسه بساك است كه به دليل معايب ان با توجه به اين نكته كه ساده ترين راه مي باشد، از روش كشت ميكروسپورهاي جدا شده استفاده مي گردد. به منظور جداسازي و خالص كردن ميكروسپورها از سلولهاي ديواره بساك، از طريق مكانيكي و كشت نوبتي، مي توان بهره جست.
روش هاپلوئيدي،‌به خصوص دردو غله گندم و جو از كاربرد عمده اي برخوردار بوده و برنامه هاي به نژادي بسياري از طريق توليد هاپلوئيدي همچون ايجاد مقاومت به زنگ زرد درگندم صورت گرفته است.
با توجه به مزاياي گفته شده مي توان برتري اين روش را نسبت به متدهاي كلاسيك (پديگري و بالك) اذعان داشت، اما نبايد اين نكته را فراموش كرد كه هر روش علاوه بر مزيت ها، معايبي را نيز به همراه دارند و از معايب اين روش محدوديت كاربرد براي تمامي گياهان مي باشد
منابع:
مرادي، پ. 1377. توليد لاين هاي دابلدها پلوئيد مقاوم به زنگ در گندم از طريق تلاقي با ذرت. پايان نامه كارشناسي ارشد دانشگاه گيلان. به راهنمايي دكتر رضا بزرگي پور
عبدي 1378. توليد پلوئيدي در برنج از طريق كشت بساك. پايان نامه كارنشاسي ارشد. دانشگاه گيلان. به راهنمايي دكتر رضا بزرگي پور.
...


مبلغ قابل پرداخت 25,900 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۹ خرداد ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 47

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما