محل لوگو

نقش-مالچ-ها-در-زراعت-يم-9-ص


نقش-مالچ-ها-در-زراعت-يم-9-ص

نام فایل : نقش-مالچ-ها-در-زراعت-يم-9-ص

تعداد صفحه/اسلاید : 7

حجم : 51 کیلوبایت


عنوان : نقش مالچ ها ( خاکپوش ها ) در زراعت ديم
1
-‌رضا حنيفي - دانشجوي رشته مهندسي کشاورزي ( زراع و اصلاح نباتات ) دانشگاه آزاد اسلامي واحد ميانه
2-‌
رويا عليزاده
-
دانشجوي رشته مهندسي کشاورزي ( زراع و اصلاح نباتات ) دانشگاه آزاد اسلامي واحد ميانه
چکيده
مقصود از مالچ عبارتست از هر ماده اي که در سطح خاک روئيده و در همان محل نگهداري شده,هر ماده اي که در خاک روئيده ولي قبل از قرار گرفتن در جاي اصلي خود تغيير ماهيت داده شده باشدرا شامل مي شود.
دلائل استفاده از مالچ ها شامل : تعديل درجه حرارت خاک – اثرات عناصر غذائي خاک – کنترل شوري خاک بهبود ساختمان خاک – کنترل کيفيت گياه و کنترل علفهاي هرز مي باشد.
بسياري از خواص و شرايط خاک به طور مستقيم يا غير مستقيم تحت تاثير مالچ ها قرار مي گيرند. از جمله اين خواص : آب خاک از طريق کنترل روناب – افزايش نفوذپذيري – کاهش تبخير و کنترل علف هرز – درجه حرارت خاک از طريق ممانعت از تابش خورشيد و غيره ... مي باشد.
در مناطقي که خاک به طور موثري از مالچ پوشيده شده افزايش عملکرد غالباً قابل توجه است . افزايش عملکرد ناشي از افزايش رژيم آّب و درجه حرارت خاک , اصلاح ساختمان خاک , اصلاح شوري خاک و کنترل فرسايش و ساير عوامل خاکي و محيطي گياه در ارتباط با استفاده از مالچ ها بوده است .
مقدمه :
تاريخ کاربرد مالچ ها در خاک احتمالا به قدمت کشاورزي مي رسد. روميان باستان جهت صرفه جويي آب سنگها را در سطح خاک قرار مي دادند. اين عمليات مناسب مناطقي بودند که دسترسي به کارگر به آساني ميسر نبود. اما با معرفي کشاورزي مکانيزه آنها ديگر عملي نبودند.
در کشاورزي مکانيزه امروز از بقاياي گياهي زراعي باقيمانده در مزرعه يا در مورد گياهان با ارزش از موادي که در جاي ديگر ساخته شده و به مزرعه انتقال يافته اند به عنوان مالچ استفاده مي کنند .
دلائل استفاده از مالچ ها :
مالچ ها به دلائل متفاوتي به کاربرده مي شوند اما زراعت در مناطق خشک , صرفه جويي آب و کنترل فرسايش بدون شک از اهم اين دلايل مي باشند. اگر مالچ ها به طور صحيح به کار برده شوند مطمئناً در کنترل فرسايش آبي و بادي موثر خواهند بود . ساير دلائل استفاده از مالچ ها شامل: تعديل درجه حرارت خاک – اثرات عناصر غذائي خاک – کنترل شوري خاک – بهبود ساختمان خاک – کنترل کيفيت گياه و کنترل علفهاي هرز مي باشد.
تعاريف
مقصود از مالچ عبارتست از هر ماده اي که در سطح خاک روئيده و در همان محل نگهداري شده ؛ هر ماده اي که در خاک روئيده ولي قبل از قرار گرفتن در جاي اصلي خود تغيير ماهيت داده شده باشد ؛ و هر ماده اي که تهيه يا ساخته شده و قبل از قرار گرفتن در محل اصلي به آنجا
حمل شده است . منظور از زراعت ديم به معناي وسيع کلمه کشاورزي بدون آبياري مي باشد . اين عمل در هر منطقه جغرافيايي مي تواند انجام شود . زراعت ديم ,عبارتست از کشاورزي در مناطقي که تبخير و تعرق مطلق بيشتر از مقدار آبي است که توسط نزولات آسماني تامين
مي گردد.
بررسي مطالعات قبلي
بسياري از خواص و شرايط خاک به طور مستقيم يا غير مستقيم تحت تاثير مالچ ها قرار مي گيرند. از جمله اين خواص : آب خاک از طريق کنترل روناب – افزايش نفوذپذيري – کاهش تبخير و کنترل علف هرز – درجه حرارت خاک از طريق ممانعت از تابش خورشيد – هدايت و نگهداري گرما و خنک شدن در اثر تبخير – مواد غذايي خاک از طريق افزايش مواد آلي , نيتريفيکاسيون متفاوت و قابليت حل مواد معدني و غيره تحت تاثير مالچ ها قرار مي گيرند . البته در کشاورزي مناطق خشک , احتمالا آب خاک – درجه حرارت خاک – ساختمان و شوري خاک از همه مهمتر هستند.
آب خاک
مناطق خشک به علت ماهيت آنها , عموماً مقدار نزولات آسماني دريافتي آنها جهت توليد موفقيت آميز گياهان زراعي کافي نيست . بعلاوه قسمت عمده نزولات آسماني دريافتي , توسط روناب و تبخير تلف مي شود. همچنين مقدار آبي که وارد خاک مي شود , ممکن است قبل از کشت گياه تبخير شود. در حالي که نزولات آسماني در مناطق خشک محدود و غير منظم است و تبخير مطلق در اين مناطق زياد است. اگر قسمت عمده اين نزولات به طور موثري صرفه جوئي شود و به مصرف توليدات گياهي برسد عملکرد خوبي بدست خواهد آمد. دريافتي در بسياري از مناطق خشک خيلي کمتر است . بنابراين در اين مناطق نزولات آسماني به طور کلي کافي است و از آنها به طور موثر جهت توليدات گياهي استفاده نمي شود. تحقيقات متعددي جهت تعيين اثر مالچها بر ذخيره آب , محتواي آب خاک و تبخير از آن انجام شده است . در اين تحقيقالت از مواد بسيار متفاوتي استفاده شده است ولي يکي از اين مواد که بسيار مورد تحقيق قرار گرفته است پلاستيک(شامل پلي اتيلن , کلروپلي ونيل و ورقه هاي مشابه ) مي باشد . ميزان تاثير ورقه هاي پلاستيکي بستگي به مقدار سطحي که توسط پلاستيک پوشيده شده است دارد.
...: right;">فرمت : .doc


مبلغ قابل پرداخت 25,900 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۹ خرداد ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 66

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما