محل لوگو

تاريخچه-واليبال-11-ص


تاريخچه-واليبال-11-ص

نام فایل : تاريخچه-واليبال-11-ص

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 7

حجم : 79 کیلوبایت


تاريخچه واليبال در جهان

- از كتاب قوانين بين‌المللي واليبال – ترجمه و تنظيم ابراهيم نعمتي
واليبال از ايالات متحده امريكا سرچشمه مي‌گيرد. اگرچه مسابقات المپيك و ساير رقابت‌هاي بين‌المللي به وسيله تيم‌هاي كشورهاي مختلف برگزار مي‌گردد وليكن بازي‌هاي امروزي بيشتر مربوط به اين كشور مي‌شود.
اما درست است كه بسياري از بازي‌ها از «سواحل كاليفرنياي جنوبي» مشتق شده است. اما بايد گفت كه واليبال در سال 1895 در شهر «هوليوك ماساچوست» توسط مرد جواني كه عضو انجمن علاقه‌مندان به ورزش بود به نام «ويليام جي مورگان» به وجود آمده است.
در آغاز او در نظر داشت كه يك مبتكر ورزشي باشد تا بتواند ورزشي به وجود آورد كه در آن تحرك و تفريح زيادي براي پيران و جوانان فراهم سازد.
بنابراين يك تور تنيس در وسط زمين ورزشي كشيد و سپس به پرتاب توپ سبكي از بالاي تور شروع كرد. كه پس از به وجود آوردن اين بازي، واليبال پيشرفت‌هاي قابل ملاحظه‌اي در سطح جهان كرد.
در طي دو جنگ جهاني، ارتش امريكا از اين ورزش به عنوان وسيله‌اي براي تفريح و تحرك و تقويت روحية افراد استفاده كرد و پس از آن دنيا نيز مشتاقانه به اين بازي نگاه كرد.
اما درست است كه تيم‌هاي ژاپني با فرم بازي دفاعي‌شان در طي بازي‌هاي المپيك 1964 (اولين بازيي كه واليبال به عنوان يك ورزش مجاز جهت شركت در المپيك تشخيص داده شد) دنيا را به لرزه درآورد.
ليكن پيشرفت‌هاي اساسي در اين زمينه در امريكا شكل گرفته است.
اما آمريكائيان در بازي‌هاي بين‌المللي شكست خورده‌اند. اما خواهان به دست آوردن مقام از دست رفتة خود مي‌باشند و هر روز بر تعداد ورزشكاراني كه به هيجان مسابقه پي مي‌برند افزوده مي‌گردد و در همين حال ذوق و شوق تماشاگر افزايش مي‌يابد و طرح واليبال حرفه‌اي كم‌كم به حقيقت مي‌پيوندد و اين نوآوري مطمئناً سبب بالا بردن كيفيت واليبال آماتوري نيز خواهد شد.
اما اكنون اجازه دهيد در مورد واليبال و چگونگي پيشرفت آن سخني به ميان آيد.
واليبال در ابتدا «مينونت» ناميده مي‌شد و بازي آن در سالن و با استفاده از تور تنيس (چنانكه قبلاً ذكر شد) و توئي (قسمت داخلي) توپ بسكتبال انجام مي‌شد. در آن زمان اين ورزش براي تفريح در فصل زمستان بود و هيچ‌گونه مقررات و روش خاصي براي بازي كردن وجود نداشت. در مراحل و زمان‌هاي مختلف تغييرات فراواني در اصل آن به وجود آمده است. دكتر: «آ-ت-هاسكد» در محلي به نام اسپرينگ فيلد ميونت را به واليبال تغيير نام داد و معني آن زدن توپ با پنجه (والي) و رد كردن از روي تور است. هم‌چنان كه هر اختراع و ابداعي در آغاز داراي نواقصي است كه به مرور زمان كامل خواهد شد. واليبال نيز از اين قاعده مستثني نبوده و رفته‌رفته براي بازي آن مقرراتي وضع شده و روش‌هاي مدرني متداول كرده است. در سال 1900 پذيرفته شد كه امتيازات هر گيم بازي 21 پوئن باشد. در سال 1912 سيستم چرخش تصويب شد. در سال 1917 پذيرفته شد كه هر گيم بازي 15 پوئن باشد. در سال 1918 تعداد بازيكنان هر تيم 6 نفره تعيين و مورد تصويب قرار گرفت.
در سال 1912 خط وسط به خطوط زميني اضافه گرديد. در سال 1922 موافقت شد كه هر تيم در زمين خود بتواند فقط با سه ضربه توپ را به زمين مقابل بفرستد. در سال 1923 اندازة زمين بازي 9×18 تعيين گرديد. در واليبال در سال 1900 توسط شخصي به نام دكتر «گري» مدير تربيت‌بدني
YMCA
هندوستان معرفي شد و در سال 1906 توسط «گيلي روبرت سان» مدير تربيت‌بدني
YMCA
به چين معرفي شد. در سال 1910 به فيليپين معرفي شد و از اين تاريخ اكثر كشورهاي خاور دور واليبال را شناختند و براي پيشرفت آن كوشش كردند. در سال 1913 كه اولين دورة مسابقات المپيك خاور دور در مانيل برگزار گرديد. واليبال به عنوان يك بازي رسمي در برنامة بازي‌ها انجام شد و سيستم بازي 16 نفري بود. سپس سيستم 16 نفري به 12 نفري و سپس به 9 نفري تغيير يافت كه اكنون نيز در بعضي از كشورهاي خاور دور خصوصاً ژاپن سيستم 9 نفري علاوه بر سيستم 6 نفري رواج دارد. در سال 1914 واليبال به كشور انگلستان معرفي گرديد. در سال 1917 به فرانسه و در سال 1919 به چكسلواكي و 1921 به لهستان معرفي شد. لهستان فدراسيون واليبال خود را در سال 1924 تأسيس نمود و در سال 1974 جشن پنجمين سال توليد فدراسيون واليبال خود را در لهستان برپا نمود. كشور شوروي فدراسيون خود را در سال 1923 تأسيس نمود و از همان موقع براي پيشرفت اين ورزش فعاليت زيادي نشان داد و يكي از كشورهايي است كه سهم به سزايي در پيشرفت واليبال دارد. به طور كلي مي‌توان تغييرات واليبال و پيشرفت آن را به سه دوره تقسيم نمود.
دورة اول
: تا سال 1918-
دوره دوم
: تا سال 1936-
دوره سوم
: از سال 1936 به بعد. پس از جنگ بين‌المللي اول براي تكميل اين ورزش فعاليت شديدي شروع شد و با عموميت يافتن واليبال در بين مردم كشورهاي اروپايي به تشكيل فدراسيون ملي در كشور خود اقدام نموده و مسابقات دوستانه بين‌المللي ترتيب دادند.
فدراسيون واليبال لهستان براي تشكيل فدراسيون بين‌المللي قدم‌هاي مؤثري برداشت و در سال 1936 هنگام برگزاري بازي‌هاي المپيك در برلين براي تأسيس فدراسيون بين‌المللي اولين جلسه با حضور نمايندگان كشورهاي مختلف تشكيل گرديد و مذاكرات مفصل به عمل آمد ولي متأسفانه با شروع جنگ جهاني دوم اين فعاليت متوقف شد. بعد از پايان جنگ جهاني دوم فعاليت‌هاي پي‌گير و مداوم مجدداً شروع شد و در سال 1947 فدراسيون بين‌المللي تأسيس گرديد و آقاي «پليبد» از كشور فرانسه به سمت اولين رئيس انتخاب شد. كه تاكنون نيز در اين سمت باقي است. پس از تأسيس فدراسيون كميته‌هاي مختلفي در داخل آن به وجود آمد و براي ارزشيابي آن در بين ملل مختلف لازم بود.
...


مبلغ قابل پرداخت 25,900 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۹ خرداد ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 101

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما