محل لوگو

تاثير-نوع-دندانه-و-عوامل-فيزيكي-بر-تخريب-برخي-از-رنگينه-هاي-طبيعي-در-منسوجات-ابريشمي-صفويه-52-ص


تاثير-نوع-دندانه-و-عوامل-فيزيكي-بر-تخريب-برخي-از-رنگينه-هاي-طبيعي-در-منسوجات-ابريشمي-صفويه-52-ص

نام فایل : تاثير-نوع-دندانه-و-عوامل-فيزيكي-بر-تخريب-برخي-از-رنگينه-هاي-طبيعي-در-منسوجات-ابريشمي-صفويه-52-ص

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 42

حجم : 165 کیلوبایت


. تاثير نوع دندانه و عوامل فيزيكي بر تخريب برخي از رنگينه هاي طبيعي در منسوجات ابريشمي صفويه.
كارشناسي ارشد مرمت اشياء فرهنگي و تاريخي.
دانشكده مرمت.
استاد راهنما: عابد اصفهاني، عباس.
شهريور 1378، 147ص. عكس، دياگرام، جداول، كتابنامه.
چكيده: نساجي به عنوان هنر وهم به عنوان صنعت در شكل گيري و بسط تمدن ايران نقش بسزايي داشته است كه اوج اين شكوفايي در دوران ساسانيان و صفويه مي باشد. در اين پايان نامه تاثير نوع رنگ، نوع دندانه و عوامل فيزيكي مانند نور، رطوبت و دما بر تخريب بعضي از رنگينه هاي طبيعي منسوجات ابريشمي دوران صفويه بررسي شده است. فصل اول شامل تاريخچه اي از منسوجات ابريشمي صفويه است كه اهميت اين دسته منسوجات و ضرورت پژوهش روي اين منسوجات را بيان مي كند. فصل دوم شامل ساختمان شيميايي، خصوصيات الياف ابريشمي و تاثير مواد شيميايي بر ابريشم مي باشد. فصل سوم به تعريف رنگ و چگونگي پيدايش رنگ، شيمي رنگ رنگينه هاي طبيعي مورد استفاده درزمان صفويه و فرمول شيميايي آنها پرداخته شده و در انتها عمليات رنگرزي و نيروهاي بين مولكولي در عمل پيوند بين رنگ و الياف آورده شده است. فصل چهارم شامل رنگرزي ابريشم كه حاوي دانه ها و انواع آن و رنگ هاي طبيعي مستعمل در دوره صفويه كه در رنگرزي الياف ابريشمي بيش از بقيه رنگ ها مورد استفاده بوده است، مي باشد. در فصل پنجم، تخريب منسوجات ابريشمي شامل عوامل فيزيكي مخرب كه نور، رطوبت و حرارت مي باشند؛ تخريب رنگهاي طبيعي و نرخ كم رنگ شدگي رنگ ها و مقاومت رنگ ها در طول زمان و در آخر تخريب الياف ابريشم و مراكز فعال در الياف ابريشم مورد بررسي قرار گرفته است. در فصل ششم اسپكترو سكوپي مولكولي شامل مادون قرمز
lR
و ماوراء بنفش
UV
و اسپكترو سكوپي اتمي و نحوه عمل آنها مورد بررسي قرار گرفته است. بخش دوم پايان نامه، شامل بخش عملي و كارهاي آزمايشگاهي انجام گرفته و آناليزهاي دستگاهي مي باشد كه به بررسي تاثير نور اثبات نوري، تاثير رطوبت، تاثير حرارت، استحكام و نيز بررسي هاي
lR
و نيز
UV-VIS
پرداخته شده است. به طور كلي از بين سه عامل نور، حرارت و رطوبت مهم ترين تاثير مربوط به نور مي باشد، پس حفاظت نوري نمونه هاي تاريخي بايستي بخوبي رعايت شود. تاثير نور بيشتر بر تغيير رنگ مي باشد، اگر چه رطوبت و حرارت بر استحكام خود الياف تاثير دارند. شرايط حمام رنگرزي كه خود شامل دو جنبه دندانه و شرايط اسيدي و بازي حمام مي باشد بر استحكام الياف و همچنين تغيير ساختار رنگ تاثير دارد، اگر چه اين تاثيرات غيرقابل اجتناب به نظر مي رسند ليكن مي توان با بررسي هاي بيشتر به شرايطي دست يافت (از نظر غلظت مواد در استفاده رنگرزي و دماي حمام رنگرزي)، كه در آن شرايط تغييرات استحكام و ساختار رنگ به يك حالت بهينه رسيده باشند.
در تدوين اين رساله از بيست و يك منبع فارسي و چهار منبع لاتين استفاده شده است.
2- دقت، اشرف. تحليل علمي آسيب هاي شيشه معبد چغازنبيل و طرح حفاظتي آن. كارشناسي ارشد مرمت اشياء فرهنگي و تاريخي. دانشكده مرمت. استاد راهنما: مارقويسان، واهاك. 1378 . عكس، طرح، دياگرام، جداول، كتابنامه.
چكيده: جغازنبيل يكي از نادر ترين و ارزشمند ترين آثار باستاني جهاني و گنجينه اي از درايت هاي استثنايي بشريت مي باشد و حفظ و نگهداري هر بخشي از اين اثر عيلامي به معناي حفاظت از تاريخ فرهنگي اوليه بشريت به شمار مي رود. موضوع مورد مطالعه و حاصل كار از بررسي هاي كتابخانه اي و آزمايشگاهي آن در سه فصل ارائه شده است. براي مشخص شدن مسير تحقيق و نتيجه گيري مطلبوب تر در فصل اول محورهايي مشخص شده كه عبارتند از:
- ازتمدن ايلام، دروه ي مياني و چغازنبيل، به عنوان شاهكار جهاني اين دوره كه خود گنجينه غني از هنر اين دوران است در نظر گرفته شد.
- از مجموع آثار متنوع به دست آمده و از بين خمير شيشه و شيشه كه در قالب مجسمه، مهر و ... لوله هاي تزئيني سياه و سفيد بود كه شاخص ترين آنها لوله هاي شيشه اي مورد بررسي قرار گرفت.
در فصل دوم براي پي بردن به آسيب لوله هاي شيشه اي چغازنبي، نيازمند دانشي در زمينه ي شناخت ساختار «
structure
»

و تركيب آن «
composition
...


مبلغ قابل پرداخت 25,900 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۹ خرداد ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 72

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما