محل لوگو

بمب-شیمیایی


بمب-شیمیایی

نام فایل : بمب-شیمیایی

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 26

حجم : 347 کیلوبایت


جنگ‌افزار شیمیایی
جنگ‌افزارهای شیمیایی ابزارها یا موادی شیمیایی هستند که به وسیله آنها مثلاً با انفجار بمبی که حاوی مواد سمی و یا شیمیایی هستند انسان‌ها و یا سربازان دشمن را هدف قرار می‌دهند که به آن مواد آلوده می‌شوند و به انواع بیماریها و یا بیماری‌های مخصوص به همان مواد دچار می‌شوند.
اسلحه شیمیایی به آن دسته از جنگ‌افزارها گفته می‌شود که در آنها یک یا چند ماده‌ شیمیایی برای کشتن و یا ناتوان کردن انسان‌ها به کار می‌رود. ماده شیمیایی را در مخزن‌هایی کوچک یا بزرگ انبار می‌کنند که به‌وسیله انسان یا وسیله‌ای موتوری حمل می‌شود و پس از شلیک و انفجار ماده شیمیایی را می‌پراکند. با راکت یا هواپیما هم آن مخزن‌ها را پرتاب می‌کنند. نخستین بار در جنگ جهانی اول این جنگ‌افزار به کار برده شده است. در جنگ جهانی دوم کاربرد چندانی نیافته است اما در جنگ ویتنام نیروهای آمریکایی آن را بسیار گسترده به کار می‌برده‌اند که بمب‌های ناپالم معروف‌ترین آن‌ها بوده است. جنگ‌افزارهای شیمیایی را می‌توان به جنگ‌افزارهای دارای سم‌های چشمی، بینی و دهانی، ریه‌ای و یا پوستی تقسیم کرد، بسته به آن که به کدامیک از اندام‌ها تأثیر می‌گذارد. برخی از گونه‌های عصبی آن کشنده است و بسیار زود انسان‌ها را از پا در می‌آورد، برخی دیگر تنها برای مدتی کوتاه یا بلند ناتوان می‌سازد. برخی از گونه‌های آن اگرچه کشنده نیست اما ناتوانی‌های جسمی ماندگار پدید می‌آورد و زندگانی را بسیار سخت می‌کند. گونه‌هایی از آن در افزارهای پلیس ضد شورش هم به کار برده شده است و اعتراض‌های گسترده‌ای به دنبال آورده است. جنگ‌افزارهای شیمیایی مانند بمب‌های اتمی و میکروبی در رده سلاح کشتار جمعی رده‌بندی می‌شود و کوشش نیروهای ضد جنگ و صلح‌خواه و سازمان‌های مدنی و شهروندی همواره برای ممنوع ساختن آن‌ها بوده است. ۱۳۷ دولت در سال ۱۹۹۳ پیمانی را امضا کردند که تکامل، تولید و انبار کردن جنگ‌افزارهای شیمیایی را ممنوع می‌کرد و از دولت‌ها می‌خواست در یک دوره ده ساله، یعنی تا سال ۲۰۰۳، همه جنگ‌افزارهای شیمیایی انبار شده را نابود سازند. گفتنی است که حکومت صدام در جنگ عراق و ایران این‌گونه جنگ‌افزار برای کشتار جمعی را نه تنها در آوردگاه‌ها برای کشتن سربازان بلکه در روستاها و شهرها نیز به کار می‌گرفت و هنوز هم هستند زنان و مردان هم‌میهن ما که از ناتوانی برآمده از آن رنج‌ها می‌برند. امروزه انتشار دستورهای ساخت و انبار کردن جنگ‌افزارهای شیمیایی کاری جنایت‌کارانه است و انساندوستان نگران دستیابی تروریست‌ها و آدم‌کشان به چنان جنگ‌افزارها هستند.
بمب هاي شيميايي وعوارض آنها روي بدن

سال هاست که از پايان جنگ تحميلي مي گذرد اما هنوز که هنوز است بسياري از مجروحان شيميايي در ميان ما زندگي مي کنند و بسياري ديگر سال ها پيش از جمع ما خارج شدند و به مقام رفيع شهادت رسيده اند . بر اساس آمار به دست آمده امروز حدود صد وبيست هزار مجروح شيميايي در ميان ما زندگي مي کنند که حال بسياري از آنها نيز وخيم است . ما در اين نوشته قصد داريم با ديدي زيست شناختي کمي از سختي هاي زندگي جانبازان شيميايي را به شما معرفي کنيم . مطمئنا ً ما نمي توانيم همه ي سختي ها و رنجي هاي را که يک جانباز شيمييايي در راه خدمت به وطنش متحمل شده و ميشود به شما معرفي کنيم ولي در اين راه همه ي تلاش خود را مي کنيم .
اين اثر مانند بقييه کار هاي آدمي خالي از اشکال نمي باشد . اگرشما در اين نوشته با اشتباه يا اشکالي روبرو شديد خواشمند است اين اشتبا ه را به ما گوشزد فرماييد .
تاريخچه ي استفاده از عوامل شيميايي
به ادعا مي توان گفت که قدمت سلاح هاي شيميايي به اندازه سلاح ها ي معمولي است ، به طوري که شواهدي مبني بر استفاده از مواد آتش زا توسط يونانيها (موسوم به آتش يوناني) در سال هاي ???? و ??? قبل از ميلاد مسيح (ع) بدست آمده است. بر طبق همين شواهد « اسپارتها» نيز در جنگهاي خود گوگرد و زغال نارس را بر ديوار و حصار دشمن مي سوزاندند تا گازهاي سمي متصاعد شده وبر دشمن تاثير نما يد . تاريخ جديد جنگ هاي شيميايي از سال ???? در جنگ انگليس با بوئرها(مهاجرين هلندي در افريقاي جنوبي ) شروع شده که در آن ارتش انگليس از توپهاي حاوي اسيد پيکريک استفاده کرد که اثر تهوع زا داشت.
با اين حال استفاده ي گسترده از عوامل شيميايي در جنگها ، تا جنگ جهاني اول سابقه نداشت است . به هنگام جنگ حهاني اول به دليل پيشرفت دانش و تکنولوژي لازم براي تهيه ي مواد شيميايي خطرناک امکان کاربرد آنها به مقدار فروان فراهم گرديد . اولين مورد استفاده از گاز هاي شيميايي در سطح وسيع در آوريل ???? توسط قواي آلماني صورت گرفت در اين حمله شش هزار سيلندر حاوي گاز کلر براي مسموم کردن نيرو هاي طرف مقابل به کار گرفته شد که در نتيجه ي آن پنج هزار نفر از نيروهاي متفقين به هلاکت رسيدند . بعد از اين حمله در سبتامبر همان سال نيروهاي انگليسي نيز از گاز گلر استفاده کزدند . با لاخره آلمان در سال ???? گاز فسژن و در سال ???? گاز خردل را وارد صحنه کار زار نمود . استفاده از کاز هاي شيميايي براي اولين بار لزوم استفاده از ماسک هاي محافظتي را مطرح ساخت . ارتش انگليس از اين ماسکها براي اولين بار به منظور حفاظت از اسبها و افراد استفاده نمود. در مجموع مي توان گفت که گاز هاي کلر، خردل و فسژن توسط ارتش آلمان و انگليس و گاز هاي موثر در خون از قبيل هيدروژن سيانيد و کلريد سيانوژن توسط فرانسوي ها به کار گرفته شد . مطابق آمار حاصل حدود صد هزار نفر کشته و دويست هزار نفر زخمي حاصل استفاده از اين گازها بود .
رژيم جنايتکار بعث عراق که انواع سلاح هاي مدرن غرب و شرق را بر ايمان خلل ناپذير رزمندگان دليرمان امتحان کرده بود و به ياس کامل رسيده بود ، در پي شکستهاي مداوم و عجز و ناتواني در مقابل سلحشوران سپاه توحيد بکاربرد سلاح هاي شيميايي متوسل گرديد. ارتش صدام عفلقي در بين سال هاي آغاز جنگ تا پايان آن در بيش از صدها مورد از سلاح هاي شيمييايي استفاده کرد ه که در عمليات خيبر ، بدر ، والفجر ? و سلسله عمليات هاي کربلا ابعاد اين جنايت به اوج خود رسيد .حملات مذکور با استفاده از انواع مهمات شيميايي (خمپاره ،توپ، بمب و غيره ) حاوي گاز هاي کشنده از قبيل عوامل عصبي ( تابون ) ، گاز هاي خردل ، سيانور و عوامل خفه کننده (فسژن) انجام گرفته است
انواع سلاح هاي شيميايي
از نظر نظامي گاز هاي شميايي به شش گروه تقسيم مي شوند
?- عوامل سمي کشنده
?- عوامل ناتوان کننده
?- عوال کنترل اغتشاش
?- عوامل دود زاي نظامي
?- عوامل ضد گياه
?- شعله ها و آتش ها
ما در اين مقاله هدفمان مطالعه ي گروه اول مي باشد و از باز کردن گروه هاي ديگر به دليل کمبود فضا و وقت خود داري مي کنيم
عوامل سمي کشنده :
الف - عومل تاولزا
?- خردلها
?- آرسنيک ها
?- گزندها
...


مبلغ قابل پرداخت 25,900 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۹ خرداد ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 53

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما