محل لوگو

برنامه-ريزي-استراتژيك-براي-مديريت-مخازن-نفت-و-گاز-ايران-83-ص


برنامه-ريزي-استراتژيك-براي-مديريت-مخازن-نفت-و-گاز-ايران-83-ص

نام فایل : برنامه-ريزي-استراتژيك-براي-مديريت-مخازن-نفت-و-گاز-ايران-83-ص

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 102

حجم : 789 کیلوبایت


برنامه ريزي استراتژيک براي مديريت مخازن نفت و گاز ايران
مقدمه
ايران داراي يکي از بزرگ ترين ذخاير « نفت در جا »
1
در دنياست که حجم اوليه آن بيش از 450 ميليارد بشکه تخمين زده ميشود. از اين مقدار حدود 400 ميليارد بشکه در مخزن « شکاف دار»
2
و بقيه آن در مخازن « تک تخلخلي »
3
قراردارند.
از اين مجموعه بيش از 91 ميليارد بشکه نفت خام يعني بيش از 20 درصد قابل برداشت است. به علاوه بايد توجه داشت که متوسط بازيافت نفت خام از مخازن شکاف دار تا حدودي کمتر از مخازن تک تخلخلي با همان خصوصيات است.
هدف اصلي اين نوشته بررسي بازيافت اقتصادي و قابل قبول نفت از اين مخازن عظيم است. اين امر نه تنها به سود کشور ايران است بلکه ساير کشورهاي جهان نيز از آن منتفع ميشوند. براي بررسي اين موضوع کليدي لازم است هر يک از عوامل اصلي مهندسي مخازن نفت به شرح زير مطالعه شوند.
چرا ضريب بازيافت نفت از مخازن ايران در مقايسه با نقاط ديگر جهان پايين تر است؟
موقعيت عملي بازيافت نفت از مخازن « تک تخلخلي » و « شکاف دار» ايران چگونه است؟
مهم ترين عوامل اقتصادي بازيافت بيشتر نفت از مخازن ايران کداماند؟
حداکثر برداشت از نفت در جا با در نظر گرفتن فرايند توليد اوليه و ثانويه به چه ميزان است؟
چگونه ميتوان سرمايه گذاري لازم جهت تزريق گاز مورد نياز به ميزان 20 ميليارد پاي مکعب در روز به مخازن نفتي را تامين کرد؟
براي بررسي ظرفيتهاي ممکن بازيافت و استحصال نفت از مخازن کشف شده موجود، مطالعه گسترده مخازن نفت و گاز کشور چه در خشکي و چه در مناطق دريايي لازم به نظر ميرسد.
به منظور انجام اين مطالعات به زمان، نيروي انساني متخصص و حمايتهاي مالي نيازمنديم. اين کار لزوماً بايد از طريق «مدل سازي مفهومي »
4
از تمام مخازن موجود کشور انجام گيرد. با انجام اين روش ميتوان کليه مخازن نفت و گاز کشور را طي دوره زماني قابل قبول و با هزينه معقول مطالعه نمود، و اين در حالي است که از کيفيت کار نيز کاسته نخواهد شد.
قبل ورود به مباحث اصلي، بهتر از به طور اجمال فرقهاي اساسي بين مخازن شکافدار و تک تخلخلي را بيان کنيم. تفاوتهاي اصلي مخازن نفتي شکافدار و تک تخلخلي به شرح زير خلاصه ميشود:
تعريف مخزن شکاف دار
مخزن شکاف دار مخزني است که در ساختار آن شکستگي يا ترک وجود داشته باشد ضمن آن که اين شکافها شبکهاي را ايجاد کنند. اين شبکه ميتواند تمام يا بخشي از مخزن نفت را شامل شود. در ساختار اين شبکه هر يک از سيالها ميتوانند درون شبکه شکافها از هر نقطه به نقطه ديگر جريان يابند. مثالهاي بارز مخازن شکافدار در ايران به مفهوم کامل آن، مخازن نفتي هفتکل، گچساران و آغاجاري است. مخازن کرکوک در عراق و « کان ترل»
5
در مکزيک از نمونههاي ديگر اين مخازن به شمار ميروند. نمونههاي مخازن شکاف دار غير کامل، مخازن بي بي حکميه، بينک، مارون و اهواز است. به بيان ديگر، در مخازن مذکور وجود شبکه شکستگيهاي نامنظم در مخزن، کل ساختار مخزن را شامل نميشود.
...


مبلغ قابل پرداخت 25,900 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۹ خرداد ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 30

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما