محل لوگو

امارآب-وهوا-2


امارآب-وهوا-2

نام فایل : امارآب-وهوا-2

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 6

حجم : 42 کیلوبایت


«نيشابور» شهري است در قلب خراسان، ساختن نيشابور را به شاپور اول ساساني نسبت مي دهند و اسم شهر را به معني «نهاده نيك شاپور» مي دانند.
«ابرشهر» نام قديم نيشابور است، احتمال دارد كه اين نام در اصل شهر آپارناك يا آپارني و جايگاه يكي از سه قبيله مهم پارت بوده باشد كه شاهنشاهي نيرومند اشكاني را بنياد كردند.
و «ابرشهر؛ تارنگار اطلاع رساني نيشابور»، بر آن است، شناختي ديگر از نيشابور، به وسعت گذشته تا اكنون، در حوزه هاي مختلف تاريخ، فرهنگ، هنر، گردشگري، جاذبه هاي تاريخي و طبيعي، كشاورزي، اقتصاد، صنعت و ...، به روايت منابع (چاپي و الكترونيك) موجود، در اختيار علاقمندان و پژوهشگران اين حوزه قرار دهد.
از کل مساحت جغرافیایی شهرستان نیشابور که معادل 3/8925

یا 892530 هکتار است، 5500 کیلومتر مربع ان را دشت و 3425 کیلومتر مربع بقیه را ارتفاعات تشکیل می دهد.
 
موقعیت جغرافیایی کوه های بینالود
 
سهم عظیمی از ناهمواری ها را رشته کوه های بینالود به خود اختصاص داده است. این رشته کوه ها با طول 125 کیلومتر در حدفاصل شهرستان های مشهد و نیشابور در جهت شمال غرب-جنوب شرق، در بخش شمالی شهرستان نیشابور قرار دارد که دهستان های سرولایت، مازول، اردوغش و زبرخان در دامنه های جنوبی و پیوه ژن، اردمه، شاندیز، گلمکان و چناران در دامنه های شمالی آن واقع است. این رشته کوه دارای قله های متعددی است که عبارتند از بینالود، چشم سبز بال کمالی، یال بلوچ، گرده سنگ، کمر زرد، میانه دوزی، ذاوهون، کوه پیلان.
بلندی های شیرباد با ارتفاع 3200 متر و زرگران با ارتفاع 3100 متر در جنوب قله بینالود قرار دارند. کلیه آبریزهای شمالی این کوهستان به «کشف رود» و آبریزهای جنوبی ان به «کال شور» می ریزد. روستاهای مهمی چون زشک، طرقبه و گلمکان در دامنه های شمالی، و روستاهای بزرگی مانند بوژان، درّود و خرو در دامنه های جنوبی این کوهستان قرار دارند.
بینالود، دورنمای برجسته ای را در خراسان به وجود آورده و در هنگام بهار و تابستان عالی ترین مراتع را در اختیار می گذارد؛ به همین دلیل است که در فصل ییلاقی به گروه بسیاری از کوچ نشینان، نیمه کوچ نشینان، و نیز گله هایی که به روستائیان تعلق دارد، به خصوص در ارتفاعات بین 1800 تا 2700 متر بر می خوریم.
 
کوه های بینالود در برف
بینالود (
Binalud
)
این قلّه، با ارتفاع 3315 متر در محدوده ی شهرستان نیشابور، بخش تحت جلگه، دهستان فیروزه و در 26 کیلومتری شمال شهر نیشابور واقع شده است. جهت کوه شمال غربی- جنوب شرقی بوده و مختصات جغرافیایی قله ی آن به طول 58 درجه و عرض 36 دقیقه است.
نيشابور شهر قلمدانهاي مرصع
نيشابور يكي از بزرگترين شهر هاي خراسان زمين است كه همواره در تاريخ در شمار چهار ركن اين سامان نامبرده مي شود. اين شهر از دير ايام بخاطر وسعت و عظمت بي نظيرش و آباداني و خرمي و خصوصيات زيستي و انسانيش و شايد ارتفاعش از سطح دريا بز عم مردم اين شهر كه آن را بلند ترين شهر ايران مي دانسته اند . و امام حاكم آن را ارفع مقام مسكون خوانده است و غير از الحاكم نيز گفته اند در نسبت زمين به فلك نيشابور را زهره در مقابل صور فلكي گرفته اند. ابر شهر ( شهر برتر، شهر بزرگ) ناميده مي شده است . در 36 درجه و 14 دقيقه عرض شمالي و 58 درجه و 48 دقيقه شرقي از نصف النهار گرينويچ قرار دارد.
اين شهر در دامان سلسله جبال قرار گرفته است .
هواي نيشابور:
دوچيز مرد سفر را از غم كند آزاد
عالي الصباح نيشابور و خفتن بغداد
هواي شهر نيشابور در شمال و جنوب متغير است و با هم فرق مي كند در شمال هوا نسبتا" كوهستاني و سرد مي باشد به دليل وجود رشته كوه هاي بينالود كه در شمال اين شهر وجود دارد وتابستانهاي خنك و زمستانها بسيار سرد مي باشد
...


مبلغ قابل پرداخت 25,900 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۹ خرداد ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 52

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما