محل لوگو

الكتريسيته-ساكن-7-ص


الكتريسيته-ساكن-7-ص

نام فایل : الكتريسيته-ساكن-7-ص

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 5

حجم : 35 کیلوبایت


انرژي پتانسيل الكتريكي
با صرف انرژي و انجام كار، مي‌توان جسمي به جرم
m
را از سطح زمين تا ارتفاع
h
بالا برد.
انرژي‌اي كه صرف بالا بردن جسم ( با سرعت ثابت ) شده است، به صورت انرژي پتانسيل گرانشي (
u = mgh
) در آن ذخيره مي‌شود.
انرژي پتانسيل كشساني نيز در شناخت انرژي پتانسيل الكتريكي ما را ياري مي‌كند، وقتي فنري را به آرامش فشرده مي‌كنيم يا مي‌كشيم، كار انجام شده به صورت انرژي پتانسيل كشساني در فنر ذخيره مي شود. در اين جا مي‌خواهيم با انرژي پتانسيل الكتريكي بيشتر آشنا شويم.
دو ذره ي باردار بر يكديگر نيرو وارد مي‌كنند و وقتي دو ذره ي باردار را كه بار هم نام دارند با سرعت ثابت به يكديگر نزديك مي‌كنيم براي غلبه بر نيروي رانشي آن ها بايد كار را انجام دهيم و يا اگر بخواهيم دو ذره‌ي باردار را كه بار غير هم نام دارند با سرعت ثابت از هم دور كنيم، باز هم بايد كار را انجام دهيم.
كار انجام شده به صورت انرژي پتانسيل الكتريكي دربارهاي الكتريكي ذخيره مي‌شود.
در اين جا، كاري كه ما انجام مي‌دهيم مثبت است و انرژي مصرفي ما به صورت انرژي پتانسيل الكتريكي در بار الكتريكي
q
ذخيره مي شود. هر چه اندازه ي جابجايي بيشتر باشد كار و انرژي مصرفي ما بيشتر مي شود و درنتيجه افزايش انرژي پتانسيل الكتريكي بار
q
بيشتر مي‌شود درست مانند وفتي كه يك جسم را روي زمين، از يك نقطه به نقطه ي بالاتري مي‌بريم و انرژي پتانسيل گرانشي آن افزايش مي‌يابد. اگر بار الكتريكي
q
را در نقطه‌اي رها كنيم، در جهت خط‌هاي ميدان به حركت در مي‌ايد و انرژي پتانسيل الكتريكي آن به انرژي جنبشي تبديل مي‌شود. مانند : وقتي كه يك جسم را از نقطه‌ي بالاي زمين رها مي‌كنيم و جسم به پايين حركت مي‌كند.
در اين حالت انرژي پتنانسيل گرانشي آن كاهش مي يابد و به انرژي جنبشي تبديل مي‌شود. بنابراين تغيير انرژي پتانسيل الكتريكي يك بار الكتريكي وقتي آن را در يك ميدان الكتريكي جابه‌جا مي‌كنيم، برابر انرژي‌اي است كه براي جابجايي آن بار الكتريكي مصرف مي شود.
(
u = w

)
اگر كاري كه ما براي جابجايي بار الكتريكي ( با سرعت ثابت ) انجام مي‌دهيم مثبت باشد (0
...


مبلغ قابل پرداخت 25,900 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۹ خرداد ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 61

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما