محل لوگو

اصلاح-نژاد-دامها


اصلاح-نژاد-دامها

نام فایل : اصلاح-نژاد-دامها

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 12

حجم : 61 کیلوبایت


اقتصاد گلستان- با استفاده از تکنولوژي جديد دامداري و با انتقال جنين، هر گاو ماده در سال به طور ميانگين 22 گوساله به دنيا خواهد آورد و به دنبال آن تحول عظيمي در صنعت دامداري کشور به وجود خواهد آمد آقاي احمد قلندري، سالهاست که براي ايجاد تحول و افزايش توليد محصولات کشاورزي و دامداري مطالعه و تلاش مي کند. وي مدير اجرايي اين طرح ملي و دامدار نمونه صنعتي استان است. خبرنگاران ما ضمن بازديد از اين دامداري و مرکز علمي و صنعتي، با وي در اين رابطه و نيز در مورد تلاش ها و طرح هايش در دسترسي به فناوري پيشرفته دامداري گفتگو کرده اند.
س: لطفا درباره اين دامداري توضيحات مقدماتي را بفرماييد؟
ج:   اين دامداري صنعتي تنها يک مرکز توليد شير و گوشت نيست، بلکه يک مرکز تحقيقاتي مهم در سطح استان و کشور مي باشد. کاري را که ما در اين مرکز علمي- صنعتي شروع کرده ايم در بحث انتقال جنين براي اصلاح نژاد دام بود که اين کار از سال 1383 با کمک و همکاري مسوولان جهاد کشاورزي و معاونت امور دام استان و مرکز اصلاح نژاد دام کشور شروع شد. دستآورد اين برنامه طي اين مدت کوتاه، برايمان بسيار خوب و ارزشمند بود و شکر خدا در حال حاضر کار به جايي رسيد که گرگان در آينده نزديک به بانک ژن دام هلشتاين در سطح کشور تبديل مي شود.
س:  موضوع ايجاد بانک ژن از چه زماني مطرح شده است؟
ج:  البته بحث انتقال جنين، در طول سال هاي گذشته به صورت پراکنده در سطح کشور وجود داشته، اما به صورت متمرکز و به اين شکلي که ما داريم، وجود نداشته است. ما با استفاده از اين جنين منجمد وارداتي، به گوساله هاي نر و ماده ممتازي دسترسي پيدا مي کنيم که  به عنوان توليدکننده اسپرم مي توانند به مراکز اصلاح نژاد کشور فرستاده شوند و در آن مراکز استفاده شوند.
يکي ديگر از اهداف روند
اين فناوري اين است که ما ازگوساله هاي ماده مولد براي توليد تخمک استفاده مي کنيم، به اين ترتيب که از اين گوساله ماده، در سنين متفاوت و قبل از باروري تخمک بگيريم و بعد در عمل تلقيح مصنوعي، با اين تخمک ها جنين توليد کنيم. يعني همان ضرب المثل قديمي که مي گفتند مرغ تخم طلا!
به سرانجام رساندن اين طرح همواره از روياهاي من درطول سال هاي گذشته بوده است. و اکنون خوشحال هستم که امروز اين آرزويم به ثمر نشسته است. اضافه مي کنم که اين کار را اروپايي ها در سال 1950 ميلادي شروع کردند و ما امروز براي اولين بار در سطح کشور داريم اين روند را در گرگان طي مي کنيم و با انجام اين طرح علمي، در حال حاضر مي توانيم در مورد اصلاح نژاد دام استان و کشور حرفي براي گفتن داشته باشيم.
س:  شما در مصاحبه قبلي خود با خبرنگار اقتصاد گلستان، پنجشنبه 13 اسفند 83 چاپ شد، گفته بوديد که طرح مشترک 10 ساله در زمينه توسعه دامداري مدرن با شرکت کانادايي داريد، آيا اين کار جديد شما در قالب همان طرح مشترک انجام شده است؟
ج:  البته ما طرح همکاري دوجانبه را با شرکت کانادايي شروع کرده بوديم، اما متاسفانه اجراي اين طرح در عمل با مشکلاتي روبرو شد و بعد پيگيري نشد، اما بحث کارشناسي اين طرح مشترک بين کارشناسان ايراني و کانادايي همچنان ادامه دارد.
و کانادايي همچنان ادامه دارد.
س:  آيا براي توليد جنين در ايران به کارشناسان خارجي نياز است؟
ج:  براي توليد جنين خير. ما در کشورمان دامپزشکان توانمند داريم که به  ما کمک مي کنند، ولي در مورد واردات جنين از دام هاي هلشتاين، مجبوريم از فناوري کشورهاي پيشرفته جهان در اين صنعت، مثل کشورهاي اروپايي و کشورهاي آمريکاي شمالي، استفاده کنيم و بايد جنين منجمد را وارد کنيم. براي مثل ما بذر مولد را از آن کشور ها وارد مي کنيم. در جريان روند کاشت جنين در دام هاي ايراني نيز، ما همان دام را در ايران و با در نظر گرفتن شرايط اقليمي و زيست محيطي ايران توليد مي کنيم.
س:  فکر مي کنيد اين اقدام ها و برنامه هاي صنعتي شما چه تغييري در وضعيت دامداري در اين منطقه يا کشور ايجاد خواهد کرد؟
ج:  من بسيار اميدوارم و در اينجا اعلام مي کنم که ما در آينده اي نه چندان دور يک کشور توليدکننده اسپرم و جنين دام در سطح منطقه خواهيم شد.
 س: آيا واردات جنين، آنهم با ارز آزاد براي شما که بخش خصوصي هستيد مقرون به صرفه است؟
ج:  متاسفانه واردات جنين با ارز آزاد، به خصوص از دام هاي برتر جهان و از نوع دام ممتاز هلشتاين، که امروز نياز اصلي اصلاح نژاد کشور است، براي بخش خصوصي اصلا اقتصادي نيست و در اين رابطه دولت حتما بايد يارانه پرداخت کند. تنها انتظار ما از دولت اين است که همانگونه که قبلا در توسعه امور دامداري و صنعتي شدن دامداري کشور، به خصوص در واردات جنين در سال هاي 83 و 84 يارانه ارزي پرداخت کردند، بار ديگر از وزارت جهاد کشاورزي تقاضا داريم که براي سرمايه گذاري کلان در بحث اصلاح نژاد دام کشور يک يا دو ميليون دلار به ما يارانه بدهد که اين رقم در بودجه کشور رقم قابل ملاحظه اي نيست و در صورت تحقق اين امر ما در آينده مي توانيم به عنوان يک کشور برخوردار از صنعت دامداري مدرن، در صادرات دام به کشورهاي منطقه، حرفي براي گفتن داشته باشيم و به خصوص در سال هاي آينده با استفاده از اين طرح پيشرفته و جديد مي توانيم توليد هر راس دام را به حدود 12 تن در يک دور شيردهي برسانيم.
س:  نياز يارانه شما در سال براي واردات جنين منجمد چقدر است و با انجام آن چه تحولي در صنعت دامداري کشور بوجود خواهد آمد؟
ج:  در طرح اصلاح نژاد دام لازم است که هرساله 200 تا 300 دز (
Dose
) جنين وارد کنيم، سالانه براي اين کار به 500 تا 600 هزار دلار کمک يارانه اي دولت نياز داريم. چرا مي گوييم که هر سال بايد اين کار انجام شود، چون براي سال هاي اول و دوم نياز به اين است که اين ژن به صورت جنين منجمد وارد شود، بعد از اينکه اين جنين به يک دام مولد تبديل شد، به متقاضي و به مراکز اصلاح نژاد دام عرضه مي شود و بعد از اين دام مي شود هزاران راس دام تکثير و توليد کرد.
س:  واردات جنين منجمد از کي شروع شد و تا کنون چه ميزان دز وارد کشور شده است؟
ج: ما در سال 83 اولين مجموعه جنين منجمد را که ميزان آن حدود 1000 دز بود، از کشور کانادا وارد کرديم که ارزش آن 483 هزار دلار بود. اين واردات با سرمايه شخصي صورت گرفت و متاسفانه در آن سال يارانه اي به ما تعلق نگرفت، اما خوشبختانه در پايان سال 84 پروفورماي (پيش فاکتور) ما را قبول کردند و قرار شده که از طرف وزارت جهاد کشاورزي به ما يارانه داده شود و آقاي محمدرضا اسکندري، وزير محترم کشاورزي نيز در سفر رياست جمهوري به استان گلستان (اواخر اسفند 1384) بر حمايت و پرداخت يارانه مذکور تاکيد کرد.
ضمنا بايد اضافه کنم که در اين مورد معاونت امور دام استان برنامه هايي براي توسعه اين روش در بين دامداران دارد که اين کار از شهريور ماه جاري شروع خواهد شد. در هرحال ما براي سري جديد واردات خود اميدوارم که امسال مرکز اصلاح نژاد دام کشور براي وارد کردن حدود 250 دز که از بهترين دام هاي آمريکاي شمالي و کانادا انتخاب شده، به  ما کمک کنند و دستمان را بگيرند. اين را هم بگويم که اگر دولت اين يارانه را که چيزي در حدود 600 هزار دلار خواهد بود بدهد، ما قول مي دهيم که در 10 سال آينده کشورمان از اين لحاظ به خودکفايي برسد و از واردات بي نياز شود.
س:  بعد از وارد کردن اين جنين  ها (
...


مبلغ قابل پرداخت 25,900 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۹ خرداد ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 55

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما