محل لوگو

ارزيابي-و-سنجش-انعطاف‌پذيري-ايستا-6-ص


ارزيابي-و-سنجش-انعطاف‌پذيري-ايستا-6-ص

نام فایل : ارزيابي-و-سنجش-انعطاف‌پذيري-ايستا-6-ص

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 4

حجم : 72 کیلوبایت


ارزشيابي انعطاف‌پذيري
براي ارزيابي و سنجش انعطاف‌پذيري ايستا، آزمون‌هاي ميداني خاصي وجود دارد. هرچند يافته‌هاي مربوط به دامنة حركت مهم است، با توجه به عملكرد بدن، سنجش سختي مفاصل و مقاومت آن‌ها در برابر حركت احتمالاً مهم‌تر و معني‌دارتر است. با وجود اين، پژوهش‌هايي كه انعطاف‌پذيري را ارزيابي كنند چندان زياد نيستند. نوعي انعطاف‌پذيري كه نوعاً در ميادين سنجيده مي‌شود، انعطاف‌پذيري ايستاست كه دامنة حركتي مفصل به صورت مستقيم يا غيرمستقيم اندازه‌گيري مي‌شود.
روش‌هاي مستقيم سنجش انعطاف‌پذيري ايستا
براي ارزيابي انعطاف‌پذيري ايستا به روش مستقيم از گونيامتر
- Goniometer
(زاويه‌سنج)، فلكسومتر
- Flexometer
(انعطاف‌سنج)، يا اينكلينومتر
- Inclinometer
(انحراف‌سنج) استفاده كرده، مقدار حركت مفصل را به درجه اندازه‌گيري مي‌كنيم. با توجه به گراني و كاربرد آزمايشگاهي اين وسايل، از ذكر جزئيات سنجش انعطاف‌پذيري ايستا به روش مستقيم در اين كتاب خودداري مي‌شود.
روش‌هاي غيرمستقيم سنجش انعطاف‌پذيري ايستا
سنجش انعطاف‌پذيري ايستا به روش غيرمستقيم با استفاده از اندازه‌هاي خطي دامنة حركتي مفصل انجام مي‌شود. بدين منظور شما مي‌توانيد با استفاده از يك خط‌كش مدرج، مترنواري و جعبه نشستن و رسيدن، انعطاف‌پذيري را به جاي درجه حركت مفصل به اينچ يا سانتي‌متر اندازه‌گيري كنيد. ضعف عمدة برخي از آزمون‌هاي ميداني انعطاف‌پذيري اين است كه طول يا پهناي بخش‌هاي مختلف بدن ممكن است بر اجراي حركت تأثير گذارد؛ براي مثال، شخصي كه نسبت به تنه، پاهاي كوتاهي دارد، در انجام آزمون نشستن و رسيدن نوعي برتري دارد. برخي آزمون‌هاي غيرمستقيمي كه براي ارزيابي جنبش‌پذيري ستون مهره‌اي و انعطاف‌پذيري ناحيه كمتر استفاده مي‌شود، عبارتند از آزمون نشستن و رسيدن
- Sit and reach
استاندارد و اصلاح شده (خم كردن تنه)، آزمون بلند كردن شانه، آزمون باز كردن تنه و آزمون كشيدن پوست.
آزمون استاندارد نشستن و رسيدن (خم كردن تنه)
انجمن آمريكايي طب ورزشي
(ACSM)
در سال 1995، استفاده از آزمون خم كردن تنه را براي سنجش انعطاف‌پذيري ناحيه كمر و مفصل ران توصيه كرد.
نحوة انجام اين آزمون بدين شرح است كه آزمودني با پاهاي كشيده و صاف، طوري كه زانوها كاملاً به زمين بچسبند روي زمين مي‌نشيند و اين در حالي است كه كف دو پا را با يك زاويه قائمه نسبت به پاها به كنارة جعبه مي‌چسباند (شكل 6-5). به آزمودني ياد دهيد در حالي كه هر دو دست را به موازات يكديگر نگه داشته، از ناحيه كمر رو به جلو خم شود و دست‌ها را بر روي سطح جعبه به آهستگي به جلو ببرد (انگشتان را مي‌توان روي هم انداخت و پس از به جلو راندن دست‌ها، چند لحظه‌اي آن‌ها را به همان صورت نگه داشت. زانوها نبايد خم شوند و آزمودني بايد از خم شدن با يك دست نيز خودداري كند. بيشترين مسافتي (به سانتي‌متر) را كه انگشتان روي جعبه را لمس مي‌كنند، به عنوان ركورد آزمودني در نظر گرفته مي‌شود.
؟؟
شكل 6-5 آزمون نشستن و رسيدن (خم كردن تنه و ران).
در حالي كه سر رو به بالاست، پاها در كنار جعبه قرار مي‌گيرد.
جدول 3-5. هنجارهاي آزمون تاكردن تنه و ران (نشستن و رسيدن)
طبقه‌بندي
مردان
...


مبلغ قابل پرداخت 25,900 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۹ خرداد ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 130

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما