محل لوگو

ارزشیابی-کیفی-و-بازخوردهای-یادگیری-یاددهی-25-ص


ارزشیابی-کیفی-و-بازخوردهای-یادگیری-یاددهی-25-ص

نام فایل : ارزشیابی-کیفی-و-بازخوردهای-یادگیری-یاددهی-25-ص

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 21

حجم : 152 کیلوبایت


بسمه تعالي
عنوان:
نام و نام‌خانوادگي:
سيد رضا موسوي
مدرك تحصيلي:
كارشناسي علوم تربيتي
شغل:
معلم راهنماي مقطع ابتدايي
نشاني: اداره آموزش و پرورش منطقه شيرگاه
مقدمه
مشكلات ارزشيابي سنتي يا بهتر بگوييم روش اندازه‌گيري و سنجش موجود با جو نمره‌گرايي و پاسخ‌مداري و حافظه‌سنجي موجود در مدارس كه فراگيران اسير چنبره‌ي «داده» و «ستانده» يا «محرك و پاسخ» يا امتحانهاي مكررند كه سلامت رواني و جسمي آنان را تهديد مي‌كند.
از سوي ديگر نارضايتي از نظام ارزشيابي موجود در محافل تربيتي و نيازهاي جامعه و زندگي و پيشنهاد سازمانهاي آموزش جهاني مانند يونسكو طلب مي‌كرد كه ديگر به ارزشيابي به ديده‌ي پايان آموزش نگاه نكنيم و از نمره دادن به عنوان طبقه‌بندي، مقايسه تفكيك براي ارتقا استفاده نكنيم؛ بلكه از آن به عنوان جز جدانشدني فرايند يادگيري و اصلاح نارسيهاييها، بدفهمي‌هاي يادگيري آنان و اصلاح نارساييهاي روش آموزشي معلمان، محتواي آموزش، روشهاي سنجش و ارزشيابي پيشرفت تحصيلي به روش كيفي و تحليل نتايج آن براي كل نظام آموزش و پرورش بهره بگيريم. بازخورد در ارزشيابي توصيفي به ما كمك مي‌كند تا نتايج اعمال و رفتارمان را بفهميم، گرفتن بازخورد بخشي از فرايند يادگيري است و در شناخت تواناييهاي هر فرد براي افزايش اعتماد به نفس و شناخت نارساييها براي اصلاح يا تغيير رفتار كمك مي‌كند. لذا به دليل اهميت بازخورد در ارزشيابي كيفي شناخت بيشتر آن و راههاي دسترسي به آن، انواع و تأثير آن در يادگيري بهتر و بيشتر و ... در اين مقاله بدان پرداخته خواهد شد.
مفهوم و تعريف ارزشيابي و ارزشيابي توصيفي:
در خصوص مفهوم ارزشيابي توافق و نظر كاملي وجود ندارد و هر كدام از متخصصان و صاحب‌نظران اين قلمرو، از ديدگاه خاصي ارزشيابي را تعريف كرده‌اند كه از مهم‌ترين آن‌ها مي‌توان به نمونه‌هاي زير اشاره كرد. (
حسني و احمدي 84)
1- ارزشيابي به مثابه بررسي ميزان حصول به هدف‌ها.
2- ارزشيابي به عنوان فرايند جمع‌آوري اطلاعات براي تصميم‌گيري.
3- ارزشيابي به مثابه سنجش يا داوري درباره‌ي «شايستگي» و «ارزش».
چيزي : ارزشيابي فعاليتي است كه مشتمل بر «توصيف» و «قضاوت» است. به هر حال به نظر مي‌رسد تعريف ارزشيابي به مثابه سنجش يادآوري درباره‌ي شايستگي و ارزش موضوعات، در سالهاي اخير طرفداران زيادي پيدا كرده است.
ارزشيابي توصيفي، نام الگوي بديلي است كه در مقابل الگوي سنتي و تحت تأثير ديدگاههاي جديد تربيتي كشور براي مواجهه با چالشهاي نظام آموزشي طرح و بحث شد.
(تكنولوژي آموزشي دوره 22)
پيشينه ارزشيابي توصيفي و ضرورت اجراي طرح:
ـ در وزارت آموزش و پرورش كشورمان، سند ملي برنامه «آموزش براي همه» تهيه و تدوين شده است كه در بخشهايي از آن بر تغيير رويكرد ارزشيابي از نتيجه مداري به فرايند محوري در راستاي بهبود كيفيت آموزش و پرورش تأكيد شده است.
توصيه يونسكو به نظامهاي آموزش و پرورش جهان استفاده از روشها و رويكردهاي فرايندي و كيفي با ابزارهاي متنوع است. به عبارت ديگر هدف تغيير در نظام ارزشيابي، بايد به اين موضوع باشد كه كيفيت تجربيات يادگيري را در مدرسه افزايش دهد تا به نتايج يادگيري بهتري در دانش‌آموزان منجر شود. (1999،
West , cngnton,
...


مبلغ قابل پرداخت 25,900 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۹ خرداد ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 86

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما