محل لوگو

آشنايي-با-اصول-بهداشت-وتغذيه-ورزش-2


آشنايي-با-اصول-بهداشت-وتغذيه-ورزش-2

نام فایل : آشنايي-با-اصول-بهداشت-وتغذيه-ورزش-2

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 6

حجم : 43 کیلوبایت


 
بسمه تعالي
  
آشنايي با اصول بهداشت وتغذيه ورزش 2
 
تهيه و تنظيم :          
منيرالسادات شريعتي
  
جهت دختران 10 تا 14 سال
 
مقدمه :
تغذيه مناسب يكي از اركان سلامت ونشاط نوجوانان مي‌باشد و با توجه به اهميت خاص سلامت نوجوانان و جايگاه مهمي كه اين گروه درخانواده و جامعه دارند لازم است به انتخاب موادغذايي مناسب ، زمان و ميزان مصرف و سن تغذيه آنها توجه كافي مبذول شود و توجه بدان حائز اهميت است و اين دلايل عبارتند از :
_ كودكان و بخصوص نوجوانان و جوانان بدليل آنكه در مرحله رشد سريع قرار دارند نيازهاي تغذيه ايشان اهميت خاصي دارد و هرنوع اختلال درتغذيه آنان پيش آيد مي‌تواند موجب وارد آمدن لطمات شديدي به رشد آنها شود.
2_ عوارضي كه به علت عدم رعايت اصول بهداشت و تغذيه غلط درسلامت نوجوانان ايجاد مي‌شود چنانچه به سرعت درمان نشود جبران ناپذير بوده و ممكن است تا آخر عمر گريبان گير آن باشد
3- نوجوانان درمرحله يادگيري سريع هستند و تغذيه نامناسب يادگيري و حافظه آنها را كاهش مي‌دهد و خسارت عظيمي به سلامت جامعه مي‌رساند.
4_ نوجوانان آسيب پذيرترازبزرگسالان هستند و اختلالات تغذيه‌اي موجب كاهش قدرت ايمني آنان شده و آنها را بيمارو ناتوان خواهد ساخت .
امروزه بهداشت و سلامت نوجوانان يك اولويت ملي دربسياري ازكشورهاست بخصوص جنس مونث آن مي‌باشد ودولتها و جوامع بين‌المللي بايد سلامت مادران و كودكان و بخصوص نوجوانان رادربالاترين اولويت‌هاي خود قراردهند و بايد مراقبت‌هاي بهداشتي و تغذيه كافي و و مبارزه با بيماري‌ةاي همه‌گير درجامعه و درسطح وسيع تر فراهم نمودن امكانات آموزشي توجه داشته تا سطح آگاهي خانواده ها را بالا ببرند. درتحقيقي كه من به مدت 4 سال داشته‌ام متوجه شدم 80 %  دختران توجه بيشتر به اندام و تغذيه داشته‌اند ولي فقرمالي – عدم آگاهي خانواده‌ها- عدات بد خانوادگي باعث شده است كه از تغذيه نامناسب برخوردار باشند.
و استفاده از روش‌هاي مناسب دراين زمينه مي‌تواند مفيد و موثر باشد و البته بديهي است كه در بكارگيري اين روش‌‌ها اطلاع قبلي والدين و كسب مجوز از ايشان ضروريست و الزامي خواهد بود . تركيب جمعيت كشور ما درحال حاضر بسيار جوان است و نزديك به 60 درصد جمعيت ايران كمتر از 24 سال بوده و بدليل عدم آگاهي آنها ممكن است كه در معرض اصطلاحات و آموزه‌هاي غلط قرار گيرند كه بايد در اين زمينه اقدامات بيشتري كودتا نسل‌هاي بعد اثرات خوب آموزش مفيد و بهداشت و تغذيه‌اي مناسب را تجربه كنند.
تغذيه
 آشنايي با نحوه انتخاب مواد غذايي مناسب ،زمان و ميزان مصرف و سن تغذيه دردوران بلوغ غذاهاي آن دوره با دوران ديگر زندگي ما فرق مي‌كند چون بدن به نيروي بيشتري نياز دارد ولي چنين افراد با پرخوري باعث افزايش وزن بدن خود شده و چاق مي شوند و بايد هميشه درحال رژيم باشند و غذا كمتر بخورند .
تغذيه دردوران نوجواني و بلوغ اهميت زيادي دارد زيرا نوجوانان و جوانان بدليل سوخت وساز بالاي بدن و فعاليت زياد به انرژي بيشتري نياز دارند . و بايد گفت كه تغذيه بايد درست و مناسب باشد و تمام مواد لازم به بدن برسد ، نه نيازي به پرخوري هست و نه احتياجي به رژيم گرفتن مي باشد .
دردوران عادات ماهانه تغذيه خاصي توصيه نمي شود و استفاده از غذاي خانواده مناسب است ولي بايد توجه داشت يكي از چيزهايي كه بايد دردوران عادات ماهانه كمتر مصرف كنيد نمك است و غذاهاي كه داراي كافئين هستند خودداري كنيم .
بهتر است معده زياد پرو سنگين نباشد غذا در 5 تا 6 وعده
-     ولي سبك تر خورده شود كه خود براي مدت طولاني گرسنه نماند و انرژي داشته باشد و زود خسته نشود .
-    در دوران عادت ماهانه از غذاهاي نفخ دار استفاده نشود و غذاهاي كه شامل چربي‌ها ، مواد قندي و نشاسته و پروتئين هستند ، استفاده شود البته مصرف زياد قندهاي ساده مثل نوشابه‌هاي گازدار، شكلات و ساير موادي كه فقط انرژي زا هستند و ارزش غذايي ندارند محدود شود و به جاي آنها از مواد نشاسته‌اي مانند برنج ، سيب‌زميني استفاده شود .
...


مبلغ قابل پرداخت 25,900 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۹ خرداد ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 58

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما