محل لوگو

آز-كشاورزي-22-ص


آز-كشاورزي-22-ص

نام فایل : آز-كشاورزي-22-ص

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 16

حجم : 169 کیلوبایت


جلسه اول
عنوان آزمايش : عمليات نمونه برداري خاك از مزرعه
وسايل مورد نياز : كيسه- پلاستيك – بيل يا بيلچه- اوگر- سيني – الك – قوطي پلاستيكي.
روش كار :
الف) نمونه برداري از خاك مزرعه
بطور كلي جهت پي بردن به ميزان مواد غذايي موجود در خاك و حاصلخيزي آن و تعيين نوع زراعت مناسب و مشخص نمودن روش صحيح كشت و آبياري و غيره بايستي خاك را در آزمايشگاه تجزيه نمود و اولين مرحله براي تجزيه خاك را در آزمايشگاه تجزيه نمود و اولين مرحله براي تجزيه خاك نمونه برداري از سطح مزرعه مي باشد.
نكاتي كه در نمونه برداري بايد رعايت شوند:
الف- اولاً بايد زمين را از قبل به قطعات يكنواخت تقسيم كرده باشيم . زيرا ممكن است مثلاً در جايي كه شيب زياد دارد در موقع آبياري يا بارندگي مواد غذايي و املاح از بين مي روند . يا قسمتي كه گود مي باشد املاح و مواد غذايي در آنجا تجمع مي يابند . در چنين شرايطي بايد با گرفتن نمونه هاي زياد و نزديك به هم مي توان نمونه ي مناسبي از آن مزرعه گرفت.
ب- هر نمونه برداري بايد از يك مساحت 15 هكتاري برداشت شود براي مساحت هاي بيشتر تعداد زيادتري نمونه لازم است.
ج- قبل از نمونه برداري بايد مطمئن شويم كه خاك ما آغشته به كود دامي يا شيميايي يا گياهي نباشد چون مقدار ناچيزي از آن مي تواند آزمايش را مختل كند.
از اين زمين ها بايد به طور جداگانه نمونه برداري كرد حتي از نمونه برداري قسمت هايي مثل آبراهه ها و كنار پرچين بايد خودداري شود يا به طور جداگانه نمونه برداري شود.
د- در موقعي كه رطوبت زمين زياد است بايد از نمونه برداري خودداري كرد. بهترين موقع نمونه برداري موقعي است كه زمين ما گاو رو باشد.
شرح وسايل نمونه برداري :
1- بيل – ساده ترين و راحت ترين وسيله نمونه برداري خاك مي باشد . براي استفاده از بيل بايستي ابتدا به اندازه يك بيل از خاك مورد نظر را برداشته و سپس از اين گودال به اندازه يك كيلوگرم تا عمق مورد نظر بر داشت مي شود .
2- اوگر (مته) – با استفاده از آن مي توالت از خاك نمونه تهيه كرد كه از يك لوله تو خالي و نوك تيز است. براي نمونه برداري آن را روي خاك قرار داده با فشاري كه به دسته وار د مي شود و چرخاندن
آن تا عمق بي
آن تا عمق مورد نظر خاك فرو مي رود . سپس اوگر را از خاك بيرون كشيده و خاكي كه بوسيله آن بيرون مي آيد به عنوان نمونه خاك محسوب مي شود.
روش كار :
ابتدا زمين را تقسيم بندي مي كنيم و بعد به برداشت نمونه اقدام مي كنيم به اين صورت كه در قطعه يكنواخت به صورت زيكزاك حركت نموده و از فاصله هاي مساوي 15 تا 20 نمونه هر كدام به وزن 1 كيلوگرم تهيه خواهد شد عمق نمونه برداري بسته به نوع محصول فرق مي كند پس از آنكه از هر قطعه نمونه تهيه شد نمونه هاي هر عمق يك قطعه را با هم مخلوط نموده و يك نمونه 1 كيلوگرمي از آن به عنوان نمونه خاك به آزمايشگاه انتقال مي دهيم.
قبل از فرستادن نمونه به آزمايشگاه بايستي نمونه را در هواي آزاد 24 تا 48 ساعت روي يك قطعه گوني يا روزنامه خشك كنيم براي خشك كردن خاك نبايد از حرارت استفاده كرد.
بعد آن را در آزمايشگاه در سيني قرار داده و خاك را خرد مي كنيم و آن را با الك 2 ميلي متر الك كرده و درون قوطي پلاستيكي قرار مي دهيم قوطي بايد كاملاً تميز باشد و از آن براي انجام آزمايشات استفاده مي كنيد.
جلسه دوم
عنوان آزمايش: تعيين بافت خاك با استفاده از مثل بافت خاك
روش كار :
پس از محاسبه ذرات رس- شن و سيلت بر حسب درصد مي توان با استفاده از مثلث بافت خاك نوع خاك مورد آزمايش را بدست آورد.
...


مبلغ قابل پرداخت 25,900 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۹ خرداد ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 72

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما