محل لوگو

مروري-بر-كاربرد-نظام‌هاي-خبره-و-هوشمند-در-بازيابي-اطلاعات-39-ص


مروري-بر-كاربرد-نظام‌هاي-خبره-و-هوشمند-در-بازيابي-اطلاعات-39-ص

نام فایل : مروري-بر-كاربرد-نظام‌هاي-خبره-و-هوشمند-در-بازيابي-اطلاعات-39-ص

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 47

حجم : 265 کیلوبایت



مروري بر كاربرد نظام‌هاي خبره و هوشمند
در بازيابي اطلاعات
چكيده:

با وجود مطالعات نظري نسبتا زيادي كه در زمينة استفاده از نظام‌هاي خبره و هوشمند در بازيابي اطلاعات صورت گرفته، اما به طور نسبي نظام‌هاي بازيابي اندكي را مي‌توان مشاهده كرد كه در آنها از قابليت‌هاي نظام‌هاي خبره و هوش مصنوعي استفاده شده باشد. به تعبير ديگر، در اغلب اين‌گونه نظام‌ها، استفاده از الگوهاي سنتي بازيابي اطلاعات نظير منطق بولي قابل مشاهده است.. بررسي متون مرتبط نشان مي‌دهد كه اغلب پيشرفت‌ها در اين زمينه مرتبط با مفاهيم پردازش هوشمند متن، واسط‌هاي هوشمند و عامل‌هاي هوشمند بوده است. اين مقاله سعي دارد به طور نظري ميان اهداف مورد انتظار از نظام‌هاي خبره و هوشمند و فرايند بازيابي اطلاعات ارتباط برقرار كند. در نهايت، با رويكردي كاربرمدار اين موضوع مورد تاكيد قرار مي‌گيرد كه ماهيت برخي فرايندها در بازيابي اطلاعات مرتبط با نياز اطلاعاتي واقعي كاربر به گونه‌اي پيچيده است كه به دشواري مي‌توان نظام‌هاي خبره و هوش مصنوعي را به طور كامل جايگزين آن كرد.
مقدمه
مقالات و متون متعددي در مورد مفهوم و كاربردهاي نظام‌هاي خبره
1. Expert systems
و هوش مصنوعي
2. Artificial intelligence
نوشته شده است. با اين حال، جست‌جو در ويرايش پيوسته (2004)
پايگاه چكيده مقالات كتابداري و اطلاع‌رساني (ليزا
)‌
. Library and Information Science Abstract (LISA)
نشان داد كه به طور نسبي مقالات اندكي در خصوص كاربردهاي عيني نظام‌ها‌ي خبره و هوشمند در بازيابي اطلاعات نوشته شده است. هدف مقاله حاضر، پاسخگويي به اين سؤال است كه آيا نظام‌هاي خبره و هوش مصنوعي (هوشمند) را مي‌توان در نظام‌هاي بازيابي اطلاعات مورد استفاده قرار داد و اگر چنين است كاربرد عيني آنها در اين‌گونه نظام‌ها چگونه است. مروري بر تحقيقات انجام شده در حوزه كتابداري و اطلاع رساني در اين زمينه نشان مي‌دهد كه ابهام‌هايي در خصوص كاربردهاي عيني فن‌آوري‌هاي خبره و هوش مصنوعي در بازيابي اطلاعات مشاهده مي‌شود. چه بسا، يكي از دلايل اين امر انتشار متون و مقالاتي است كه بيشتر بر جنبه‌هاي نظري تاكيد داشته‌اند. اين موضوع توسط
لنكستر
1. Lancaster
و وارنر
2. Warner
در كتاب"
كاربرد فناوريهاي هوشمند در خدمات كتابداري و اطلاع‌رساني"
برجسته شده است

(لنكستر و وارنر، 2001، ص1). در واقع، اين ابهام وجود دارد كه آيا نظام‌هاي مورد بحث در اين‌گونه متون
...


مبلغ قابل پرداخت 25,700 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۸ خرداد ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 30

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما