محل لوگو

كنه-نباتي-10-ص


كنه-نباتي-10-ص

نام فایل : كنه-نباتي-10-ص

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 10

حجم : 1629 کیلوبایت


كنه‌هاي نباتي
مقدمه
كنه‌هاي نباتي،‌ دسته‌اي از آفات مهم نباتات زراعي و درختان را تشكيل مي‌دهند و بخصوص در سال‌هاي اخير در گياه‌پزشكي اهميت زيادي پيدا كرده‌اند. از مشخصات عمده اين بندپايان، اين است كه بدن آنها‌، يكپارچه است و سر، قفسه سينه و شكم از هم جدا و متمايز نيستند، برخلاف حشرات داراي شاخك نمي‌باشند، پوره‌ها و جانور كامل چهار چفت پا دارند، ولي پوره‌هاي سن اول سه جفت پا دارند. افراد خانواده
Etyophidae
در همه حالات فقط دو جفت پا دارند، بيشتر كنه‌هاي نباتي كه در كشاورزي اهميت دارند، گونه‌هاي خانواده
Tetranychidae
هستند كه چون عده زيادي از آن‌ها در سطح برگ، مانند عنكبوت تار مي‌تنند، به كنه‌هاي تار عنكبوت معروف هستند، خانواده‌هاي ديگري نيز هستند كه در گياهان زراعي و مواد انباري، ايجاد خسارت مي‌كنند.
كنه‌هاي خانواده
Tetranychidae
بسيار ريز و با چشم غيرمسلح قابل رويت هستند. اندازه آنها در حدود 8/0-2/0 ميليمتر است. روي پاها و بدن، موهاي حسي و غيرحسي به اشكال مختلف ديده مي‌شوند كه وسيله تشخيص گونه‌هاست. قطعات دهاني آنها داراي شكل خاصي است و مي‌توان گفت كه از نوع برنده و مكنده است. بدين ترتيب كه در موقع تغذيه، ابتدا نسوج گياه را پاره مي‌كنند و پس از خروج شيره نباتي آن را مي‌مكند.
در اثر پاره شدن نسوج برگ و ميوه، بخصوص در مناطق خشك، علاوه بر از دست دادن شيره نباتي، مقداري از آب آنها نيز تبخير مي‌شوند و بر شدت خسارت افزوده مي‌گردد و برگ‌ها و ميوه‌ها به شدت مي‌ريزند. از نظر دوره زندگي، كنه‌هاي نباتي داراي مراحل متمايز تخم، لارو، استراحت اول، پوره سن اول، استراحت دوم، پوره سن دوم، استراحت سوم و جانور كامل مي‌باشند.
بعضي از اين كنه‌ها در شرايط آب و هوايي مساعد مي‌توانند هر 7 تا 10 روز يك نسل ايجاد كنند و هر جانور ماده مي‌توانند 100-50 تخم بگذارد. در اين صورت قدرت تكثير اين جانوران نسبتاً شديد است و در شرايط مساعد، خسارت فراوان ايجاد مي‌كنند. خسارت كنه‌ها اغلب شامل زرد شدن، زنگ‌زدگي، جمع شدن و ريزش برگ‌ها و ميوه‌ها مي‌باشد. بعضي كنه‌ها در روي برگ و ميوه ايجاد بدشكلي يا گال مي‌كنند. بعضي كنه‌هاي
Eryophidae
باعث ضخيم شدن برگ و پيچيدگي لبه و زنگ‌زدگي روي ميوه مي‌گردند.
Phyllocoptruta Oleivora
Family: Eriophyidae
Order: Acari
زيست‌شناسي
اين كنه از خانواده
Eriophyidae
مي‌باشد و در شمال باغداران به آن مخملك نيز مي‌گويند. اطلاق اين نام به اين علت است كه پشت برگ‌هاي آلوده درختان نارنج و پرتقال مخملي رنگ (قهوه‌اي روشن) مي‌شود و ميوه‌ها حالت زنگار قهوه‌اي رنگ به خود مي‌گيرند، برعكس، برگ و ميوه درختان ليمو در اثر حمله اين كنه به خاكستري متمايل به نقره‌اي تغيير رنگ‌ مي‌دهد. بدين جهت كافي گاهي كنه نقره‌اي ناميده مي‌شود. اين آفت در باغات مركبات شمال كشور بسيار شايع است و گاهي باعث خسارت فراوان مي‌شود و بطور كلي، در تمام سال، كليه مراحل زنگي آفت را مي‌توان ديد، ولي فعاليت و تكثير آن از حدود ماه آبان تا شروع روزهاي گرم در ارديبهشت كند مي‌شود.
شكل‌شناسي و مشخصات ظاهري
كنه هاي كامل به طول 12/0 ميليمتر هستند. بدن كشيده و به رنگ زرد روشن، گاهي در مرحله بلوغ، رنگ بدن زرد مايل به قهوه‌اي مي‌شود، جلد لاروي در ناحيه پشتي شكم داراي خطوط پاچين خوردگي‌هاي منظم است. اين چين خوردگي‌ها در زير شكم، در پرپاراميون‌ها به صورت خط‌چين و نقطه‌چين ديده مي‌شوند. در سطح زير بدن، مجهز به 5 رديف موهاي حسي است كه بر روي پايه‌هاي مخروطي قرار گرفته‌اند.
تعداد موها در رديف اول 4 عدد است كه دو عدد آن در طرفين سوراخ جنسي و دو عدد ديگر در نزديك پهلوها قرار گرفته‌اند. در چهار رديف ديگر، هر كدام 2 عدد مو وجود دارد كه رديف پنجم در انتهاي بدن و در كناره خارجي پاهاي دروغين قرار دارند. اين موها نسبتاً بلند و خميده‌اند، پاها در اين كنه‌ها نسبت به طول بدن كوتاه و مجهز به ناخن‌هاي منشعب شبيه پر مرغ هستند (اسماعيلي، 1362).
اين جانور در تمام مدت سال در روي شاخ و برگ درختان ميزبان در حالات مختلف ديده مي‌شود، ولي در زمستان به صورت جانور كامل بسر مي‌برد. در شرايط مساعد، هر 8 تا 10 روز، يك نسل ايجاد مي‌كند. سابقاً تصور مي‌كردند كه اين جانور به صورت پارتنوژر توليد مثل مي‌كنند، ولي بعدها وجود افراد نر در اين گونه شناخته شد (تلحوك، 1969).
...


مبلغ قابل پرداخت 25,700 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۸ خرداد ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 133

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما